The state's liability under civil law arising from the breach of the right to education due to the poor implementation of internet services to conduct distance learning during a pandemic.

Authors

  • Nadia Borie Mecklenburg Universidad de Valparaíso
  • Víctor Guerra Cortés Universidad de Valparaíso
  • Patricia Salinas Figueroa Universidad de Valparaíso

DOI:

https://doi.org/10.22370/rcs.2022.81.3568

Keywords:

Distance learning; Internet connection; COVID-19; Right to education; State responsibility under civil law

Abstract

The article's objective is to examine the possible liability arising from the breach of the right to education of children and adolescents attending primary and secondary public schools against the State under civil law due to the poor implementation of internet services and thus limited access to distance learning, by seeking to prove the existence of real damage caused by the lack of foresight of the State when implementing distance learning in the context of COVID-19. It is structured in three chapters: The first sets out the children and adolescents' right to education and the applicable regulatory framework. The second analyses and explains the competent State Administration bodies' breaches of the right to education in the context of a pandemic. The third explores the possibility of amending the liability of the State under civil law arising from the breach of the fundamental right to education during a pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadia Borie Mecklenburg, Universidad de Valparaíso

Egresada Facultad de Derecho, Universidad de Valparaíso.

Víctor Guerra Cortés, Universidad de Valparaíso

Egresado Facultad de Derecho, Universidad de Valparaíso.

Patricia Salinas Figueroa , Universidad de Valparaíso

Egresada Facultad de Derecho, Universidad de Valparaíso.

References

BAEZA, Ricardo, OCAÑA, Cristian: Desconexión y brecha digital en Chile durante la pandemia COVID-19, 2020. Disponible en: https://www.ingenieros.cl/paper-desconexion-y-brecha-digital-en-chile-durante-la-epidemiacovid-19/

BARROS, Enrique: Tratado de Responsabilidad Extracontractual. Editorial Jurídica de Chile, Santiago, 2010.

CORRAL, Hernán: Lecciones de Responsabilidad Civil Extracontractual. Editorial Jurídica de Chile, Santiago, 2011.

CORRAL, Hernán: “Obligaciones por el total no solidarias u obligaciones concurrentes”. En: Vidal, Álvaro, Severín, Gonzalo, Mejías, Claudia: Estudios de Derecho Civil X-Jornadas Nacionales de Derecho Civil- Valparaíso. Thomson Reuters, Santiago, 2014. pp. 455-471.

DE GREIFF, Pablo: “Promoción de la verdad, la justicia, la reparación y las garantías de no repetición”. En:https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/HRBodies/HRCouncil/RegularSession/Session21/AHRC-21-46_sp.pdf

DOMÍNGUEZ, Carmen: “El principio de reparación integral del daño y su contenido: algunas consecuencias para el Derecho Chileno”. En: Estudios de Derecho Civil, Tomo V, Thomson Reuters, Santiago, 2009.

FLORES, Juan Carlos: “Derecho a la educación. Su contenido esencial en el Derecho Chileno”. En: Estudios Constitucionales, Vol. 12, Nº 12. pp. 109-136.

GELBER, Denisse, CASTILLO, Carolina, ALARCÓN, Luciano, TREVIÑO, Ernesto, ESCRIBANO, Rosario: “COVID-19 and the right to education in Chile: An opportunity to revisit our social contract”. En: International Review Of Education, Nº67, 2021. pp. 79-101.

MENDOZA, Pamela: La obligación solidaria impropia. La Ley, Madrid, 2015.

MENDOZA, Pamela: “Obligaciones concurrentes o in solidum (Corte Suprema)”. En: Revista de Derecho. Vol. XXXI, Nº1, Valdivia, 2018. pp. 387-392.

MINEDUC: Impacto del COVID-19 en los resultados de aprendizaje y escolaridad en Chile, Santiago, Chile. En: Centro de Estudios, 2020.

NASH, Claudio: “Control de convencionalidad. Precisiones conceptuales y desafíos a la luz de la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos”. En: Anuario de Derecho Constitucional Latinoamericano, año XIX, Bogotá. pp. 489-509.

OCDE: the state of school education: One year into the COVID pandemic. 2020.

PINTO, Mónica: “Cumplimiento y exigibilidad de los derechos económicos, sociales y culturales en el marco del Sistema Interamericano. Avances y desafíos actuales”. En: Revista Instituto Interamericano de Derechos Humanos, Vol. 56, 2012. Pp. 158-187.

PONCE, Tania, BELLEI, Cristián, VIELMA, Constanza: “Encuesta: experiencias educativas en casa de Niñas y Niños durante la pandemia COVID-19, primer informe de resultados”, 2020.

RÍOS, Lucero: “La reparación de las víctimas y la justiciabilidad de los derechos fundamentales en la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos”. En: Revista de la Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, Vol. 50, Nº133, Medellín, 2020. pp. 429- 453.

RUIZ, Guillermo: El derecho a la edición: definiciones, normativas y políticas públicas revisadas. 1ª edición, Editorial Universitaria de Buenos Aires, Buenos Aires, 2020.

SCIOSCIOLI, Sebastián: La educación básica como derecho fundamental: implicancias y alcances en el contexto de un estado federal. 1ª edición, Editorial Universitaria de Buenos Aires, Buenos Aires, 2015.

JURISPRUDENCIA

Sentencia de la Corte Suprema Rol Nº 2.080-2008 (2010): Ortega Fuentes María Isabel con Fisco de Chile.

Sentencia de la Corte Suprema Rol N°79.259-2020 (2021): Iribarren González Alejandro G. con Fisco de Chile.

Sentencia de la Corte Suprema Rol N°99.422-2020 (2021): Iribarren Arrieta María con Fisco de Chile, Consejo Defensa del Estado (D).

Sentencia de Tribunal Constitucional Rol Nº 943-2008 (2008): Requerimiento de Inaplicabilidad del artículo 2331 del Código Civil.

Published

2023-06-01

How to Cite

Borie Mecklenburg, N. ., Guerra Cortés, V. ., & Salinas Figueroa , P. . (2023). The state’s liability under civil law arising from the breach of the right to education due to the poor implementation of internet services to conduct distance learning during a pandemic. Revista De Ciencias Sociales, (81), 235–278. https://doi.org/10.22370/rcs.2022.81.3568

Issue

Section

Artículos de investigación